Energitjuvar
För att lättare få syn på vad som ger och tar energi och kunna hjälpas åt med att hålla balansen gjorde jag följande "energischema".
Jag använde ett inköpt, men aldrig använt "belöningsschema" som är en magnetisk tavla med tillhörande glada och ledsna magnetiska smileys. Tavlan fick en ny, vit yta med hjälp av ett vanligt A3-papper och därefter skrev jag ut en lista på vanligt förekommande aktiviteter i Minis vardag. Sen fick hon sätta glada eller ledsna smileys vid varje aktivitet; glada för de som gav energi och ledsna för de som tog energi. När detta var klart summerade vi antalet glada och ledsna smileys och kunde prata om hur hon skulle kunna få en bra balans mellan energigivarna och energitjuvarna i hennes vardag. Fler ledsna än glada var naturligtvis inte att föredra. Minst lika många behövde det vara, och helst fler glada.
Så småningom kom schemat även att användas som en sorts koll på dagsformen. Om skoldagen, umgänget med kompisen, födelsedagsfirandet eller myskvällen gett - eller tagit energi. På så sätt kunde hon själv få lite kontroll på sin situation och vi lyfte det utanför oss så att det blev pratbart. Vid något tillfälle använde vi även schemat för att få koll på skoldagarna - vad i skolan som gav eller tog mest energi. Genom att hon fick pilla dit de små gubbarna slapp hon börja med att sätta ord på det som var jobbigt och kunde i stället "sätta gubbar" på det. Och hon blev också "tvungen" att välja mellan glad eller ledsen smiley och kunde inte fastna i sina långa, och ibland tvångsmässiga utläggningar för att få allting precist exakt formulerat.